Saturday 10 May 2014

LECITHIN Shaklee - Memecah Serta Mencairkan LEMAK terutama KOLESTEROL, Sebab Itu Orang YANG NAK KURUS Suka Lecithin.



KANDUNGAN LECITHIN :

  • Asid Linoleik (essential fatty acid) – amat diperlukan oleh badan. Tetapi badan kita tidak boleh menghasilkannya, jadi ia perlu diambil melalui diet harian .
  • Kolin – satu komponen neurotransmitter
  • Asetikolina – bekal biokimia untuk penghantaran mesej di dalam otak & sistem saraf
  • Inositol – sebagai komponen utama membran / selaput sel dalam tisu di seluruh badan
KEGUNAAN LECITHIN :

1. Untuk proses metabolisma, kolesterol, triglycerides dan lemak darah (blood lipids)
2. Memecah serta mencairkan lemak terutama kolestrol
3. Menurunkan total serum cholesterol dan meningkatkan kolesterol baik (HDL)
4. Membantu kawal paras triglycerides
5. Membantu memecahkan lemak badan dan mengurangkan lemak yang tersendat di pembuluhan-pembuluhan darah.
6.  Mengurangkan kesan buruk yang wujud dari masalah kolesterol.

PENTING UNTUK FUNGSI OTAK :
1.Acethylcholine penting untuk fungsi otak - berfikir, ingatan, konsentrasi,        menentukan kita berdiri, berlari, makan, bercakap, tidur, penghadaman dsb
2.Acethylcholine merupakan sejenis neurotransmitter yang terlibat dalam penerimaan, penyimpanan dan penghantaran maklumat yang betul ke otak. Jika bekalannya cukup, maka fungsi-fungsi ini dapat dilakukan. Jika tidak fungsi itu akan tergugat. Acethylcholine dihasikan dari cholin. Cholin mudah diperolehi dari lecitin.
3. Lecitin meningkatkan bekalan cholin dan acethylcholine – kerana 30% otak adalah terdiri daripada lecitin, manakala 70% lemak di hati (liver) adalah lecitin.

UNTUK KAUM  TUA @ WARGA EMAS PERMATA:
1.Lecithin amat diperlukan bagi mereka yang uzur oleh sebab angin, stroke (angin ahmar) dan sakit-sakit yang biasa dialami oleh kaum tua
2. Mengurangkan berlakunya masalah pembuluhan tersendat yang menjadi punca darah tinggi, sengal sendi, sejuk kaki dan sebagainya

UNTUK PENGHADAMAN :


  • Lecitin diperlukan untuk menghasilkan bahan kimia yang dipanggil bile daripada kolesterol. Bile amat penting untuk proses penghadaman


UNTUK SEL:
1.Lecithin penting untuk mengangkut, menghantar bahan-bahan lemak dari makanan ke sel-sel
2.Choline & lecithin menguatkan selaput sel-sel neuron dan semua sel-sel tubuh badan kita

UNTUK KESIHATAN KARDIOVASCULAR (SISTEM JANTUNG)

  • Fungsi utama lecithin adalah sebagai “Fat Emulsifier “ ia amat penting untuk perlindungan sistem jantung.
LECITHIN SUPLEMEN PELARUT KOLESTROL :

Kolina merupakan satu komponen asetilkolina neurotransmiter yang terlibat dalam penghantaran  mesej ke otak dan sistem saraf.  Soya lecithin merupakan sumber utama kolina. Lecithin Shaklee diperolehi secara semulajadi  daripada kacang soya. Setiap kapsul gel lembut menyumbang 530mg lecithin.

MANFAAT DAN KHASIAT LECITHIN:

1.  Lecithin bertindak sebagai pelarut untuk kolesterol, triglycerides dan lemak-lemak yang lain. Oleh itu, ia membantu mencegah penyakit seperti high blood pressure, stroke, heart disease, arteri yang mengeras dan lain-lain. Malah sesetengah pakar mengesyorkan pengambilan up to 6000 - 7000mg sehari jika berhadapan dengan masalah kesihatan.
2.  Kenapa org yang nak kurus suka Lecithin? Sebab ia bertindak mengemulsikan lemak (memecahkan lemak). Lecithin mampu membakar lemak lebih cepat jika disertakan dengan senaman yang bersesuaian. Pengambilan Lecithin 4000mg sehari pasti membuahkan hasil yang diidamkan.
3.  Lecithin memainkan peranan utama dalam penyerapan zat-zat penting dari saluran darah ke dalam sel-sel badan. Tanpa Lecithin yang mencukupi, membran sel akan mengeras dan seterusnya menyukarkan proses penyerapan. Banyak faktor seperti banyak bahan kimia dari persekitaran yg tercemar, bahan metal, dadah, food additives, pesticides, dan lain-lain . Semuanya menyebabkan membran sel mengeras yang mana pastinya menyukarkan proses penyerapan zat. Sehubungan itu, dengan menambahkan pengambilan Lecithin sebagai pemakanan tambahan harian, pasti ianya keputusan yang bijak.    
4.  Menggalakkan fungsi optimum otak.                                  
5.  Menyokong kesihatan otak, hati, kardiovaskular dan pembiakan.
6.  Penghantaran mesej kepada otak dan sistrem saraf
7.  Memecahkan lemak dan menolong mengurangkan berat badan.
8.  Menurunkan paras kolesterol dalam serum.
9.  Lecithin membantu mengurangkan atau mencegah penyakit berkaitan hati.
10.Lecithin merupakan sebahagian dari unsur yang mengelilingi fiber saraf. Tanpanya, fungsi saraf ni kurang efisien. Sebab tu mereka yang menderita akibat multiple sclerosis, fibromyalgia, tekanan, PMS, dapat merasakan kesan yang positif apabila mengambil Lecithin.
11.Lecithin membantu sistem imunisasi dengan membalut sel darah merah kita dan seterusnya memberi perlindungan dari serangan virus, germs, bakteria. Di samping itu, struktur Lecithin itu sendiri melindungi sel daripada teroksida.
12.Lecithin juga dikenali sebagai makanan otak dan saraf. Ia membantu sel otak berkembang, penting dalam transmisi saraf impuls dalam otak dan memainkan peranan dalam neuro transmitter (berkaitan short term memory). Lecithin dipercayai mampu mengurangkan atau mencegah senility (nyanyuk) atau Alzheimer’s disease. Malah sesetengah pakar menyarankan pengambilan 7000mg sehari untuk memulihkan sistem ingatan.
13. Lecithin juga dikatakan sumber hormon neurotransmitter di mana ia menggalakkan proses tidur. Kekurangan hormon ini dikatakan punca insomnia.
14. Lecithin  adalah asid lemak perlu yang penting dalam penjagaan paru-paru kerana kebolehannya mencairkan mukus dan mencegah iritasi. Dan sebab itulah ianya berguna bagi mereka yang ada alergi, hay fever, asma, bronkitis dan emphysema.
15. Lecithin  bertindak sebagai pelincir bagi joint (sendi-sendi) dan membantu dalam penjagaan tisu buah pinggang as well as the sistem penghadaman.
16. Lecithin  adalah zat utk kecantikan, ianya perlu dalam menghasilkan rambut yang sihat, cantik berkilat,  kulit yang lembut gebu dan juga dalam mencegah eczema.
17. Lecithin diperlukan dalam penghasilan pelbagai hormon seperti epinephrine. Sebab tu ianya amat berguna dalam mengurangkan atau mencegah PMS dan gejala-gejala menopause.
18. Lecithin  bersama unsur-unsur lain digunakan untuk membuat BILE . BILE ni fungsinya pula mencairkan lemak dan Pengemulsian. Ini memudahkan penyerapan zat-zat seperti vitamin A, D, E dan K ke dalam badan.

-----------------------------------------------------
Hubungi admin Fauziah Azie di Facebook
Sms/Whatsapp: 012-6930770
Emai: mamafarzana77@gmail.com

**COD AREA: Taman Tuanku Jaafar, Taman Pinggiran Senawang, Senawang Jaya, Seremban Selatan, Seremban Jaya, Taman Bandar Senawang, Taipan Senawang, Taman Tasik Jaya, Seremban, Senawang dan kawasan sekitarnya.




0 comments:

Post a Comment